Publications nationales
Résumé: This research paper deals with the issue of promoting psychological well-being through school intervention .It highlights the importance of promoting psychological well-being in the field of mental health of the pupils and trying to provide a vision of some models of its promotion, which states that school interventions based on positive feelings, can reduce psychological distress. Psychological well-being plays a preventive role as suggested by Ryff and Singer in several studies. It also represents positive psychological functioning and achieves the potential of the individual. It is necessary to direct school interventions to promote psychological wellbeing in the pupil to improve his mental health and increase his ability to resilience, endurance, and coping with mental disorders likely to be exposed to achieve his talents and abilities
Résumé: تهدف هذه الدراسة الى التعرف على مستوى الاندماج الاجتماعي للطالب الجامعي وإلقاء الضوء على أهمية الاندماج الاجتماعي وتعزيزه في المرحلة الجامعية وكذلك في تحقيقه للاستقرار في الصحة النفسية والقضاء على الاستبعاد الاجتماعي. وقد تم استخراج الخصائص السيكومترية لمقياس الاندماج الاجتماعي (SIS) ، وذلك على عينة من طلبة قسم علم النفس جامعة عنابة، واشارت النتائج الدراسة على ثبات وصدق المقياس في البيئة الجزائرية وبوجود مستوى مرتفع من الاندماج للطلبة. الكلمات المفتاحية: الاندماج الاجتماعي، الخصائص السيكومترية، طلبة الجامعة .